Kouč a jeho kompetencie Organizácia koučov EMCC popisuje osem koučovacích kompetencií, z ktorých prvá je práve „sebaporozumenie a sebapoznanie“. Ide o základné princípy rozvoja každého profesionálneho kouča a mentora.
Prostredníctvom poznávania seba samého, tak kouč lepšie vníma druhých ľudí, všíma si podrobnosti a odlišnosti medziľuďmi, rešpektuje jedinečnosť každého človeka a je tak následne schopný pracovať s rôznymi typmi ľudí (klientov). Zmyslom je získanie náhľadu kouča na seba samého – ako človeka, ako profesionála, ktorý pomáha iným ľuďom na ich vlastnej ceste rozvoja. Nasleduje vymenovanie spomínaných osem kompetencií kouča, ktorými sú:
Sebapoznanie a sebaporozumenie
Ide o schopnosť kouča porozumieť samému sebe, svojim hodnotám, presvedčeniam, svojmu chovaniu a vedieť rozpoznať, ako ho to ovplyvňuje v jeho praxi – v práci s klientmi. Vďaka sebapoznaniu je tak kouč schopný prispôsobiť svoj koučovací štýl v závislosti na cieloch a potrebách koučovaného klienta.
Kontraktovanie
Znamená schopnosť kouča stanoviť a udržať očakávania a hranice koučovacieho kontraktu s klientom.
Záväzok k sebarozvoju
Permanentná schopnosť kouča neustále si všímať kvality svojej práce a zvyšovať odbornosť a profesionalitu svojej práce a koučovacích kompetencií, podľa najnovších trendov v odbore.
Vytváranie vzťahu
Schopnosť kouča nadviazať dobrý, odborný a podporujúci vzťah. Následne je dôležité tento vzťah udržiavať a rozvíjať.
Orientácia na výzvy, akcie a výsledky
Nutná schopnosť kouča podporovať klienta pri zavádzaní a uskutočňovaní zmien. K tomu pomáha koučovi vedomé a cielené zameranie na postup dopredu a zručnosti potrebné pre nasmerovanie klienta k akcii / aktivite.
Rozvíjanie nápadov a učenia sa
Dôelžitá schopnosť kouča pracovať s klientom na nových pohľadoch, trendoch a učení.
Využívanie modelov, techník a prístupov
Zručnosť kouča využívať rôzne modely, techniky a metódy presahujúcich rámec základných komunikačných zručností, so zámerom podporiť uvedomenie a učenie koučovaného klienta.
Vyhodnocovanie
Vedomá schopnosť kouča zhromažďovať informácie o kvalite svojej praxe. Pomocou týchto spätných informácii, tak môže kouč neustále vyhodnocovať výstupy jednotlivých koučovacích procesov. Táto pravidelná činnosť sa stáva charakteristickým rysom jeho praxe.
Chcete sa dozvedieťv tejto oblasti viac ? Našli ste pri čítaní priestor a možnosti na ďalší rozvoj a rast ? Ak hľadáte odpovede na podobné otázky, resp. máte záujem investovať do ďalšieho rozvoja - sme tu pre Vás: TvojKouč.sk